Støtte i den offentlige digitalisering: En kvalitativ undersøgelse af digital støtte og digitale støttepersoner i Danmark

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Dokumenter

Hvad er digital støtte? Og hvordan hjælper vi hinanden, når vi bliver usikre i de offentlige digitale selvbetjeningssystemer? Denne rapport fra Center for Humanistisk Sundhedsforskning belyser hvordan digital støtte foregår, og hvorfor den i højere grad bør være en hjørnesten i den offentlige service.

Regeringens visioner for den offentlige digitalisering bygger både på et ideal om digital inklusion og på ambitioner om, at danskerne skal være digitalt selvstændige. På baggrund af en kvalitativ undersøgelse af digital støtte ifm. brug af offentlige digitale selvbetjeningssystemer, stiller forskere fra Center for Humanistisk Sundhedsforskning i denne rapport sig kritisk over for den politisk målsætning om digital selvstændighed.

Rapportens argument er, at digital støtte i praksis spiller en afgørende rolle, når borgere står over for en ny offentlig digital selvbetjeningsløsning. Vejledning, råd, sparring og tryghed er afgørende for den digitale interaktion og dermed afgørende for inklusionen af de borgere, som af den ene eller anden grund er udfordret i deres digital interaktion med det offentlige.
OriginalsprogDansk
Antal sider41
StatusUdgivet - 29 jan. 2024

    Forskningsområder

  • Det Humanistiske Fakultet - offentlig digitalisering, digital inklusion, samfund, velfærd, ældre, etnologi, kulturanalyse

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 380360617