Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Formidling
Udfordringerne består i disse år i at rekruttere og fastholde sygeplejestuderende. Hensigten med denne komparative forløbsundersøgelse af omsorg under forandring er at beskrive, hvordan de sygeplejestuderendes livshistoriske omsorgsforudsætninger håndteres i mødet med sygeplejerskeuddannelsen samt at undersøge det sygeplejefaglige indhold i undervisningen over en 15 årig periode. Resultaterne antyder, at der må udvikles nye formidlingsmåder og faglige tiltag, der fremmer en handlingsrettet og andreorienteret fagidentitet i sygeplejerskeuddannelsen. Det forudsætter nye tilgange til at forstå, hvordan sygeplejeidentiteten dannes i sociale forhandlingsrum imellem erfaringsbaserede kundskabsformer og professionaliserede abstrakte vidensformer med det for øje at etablere en fagligt funderet relationsforhold mellem patient og sygeplejerske
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Uddannelsesnyt |
Vol/bind | 20 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 8-13 |
Antal sider | 5 |
ISSN | 1602-0162 |
Status | Udgivet - 2009 |
- Det Humanistiske Fakultet - Sygeplejeskeuddannelsen, sygeplejeidentitet, klasserumsforskning, livshistoriske omsorgsforudsætninger, undervisningsrammer
Forskningsområder
ID: 17115947