Hvorfor skider bjørnen i skoven: om Lars von Triers nødvendighed

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningfagfællebedømt

Standard

Hvorfor skider bjørnen i skoven : om Lars von Triers nødvendighed. / Rösing, Lilian Munk.

Hellerup : Forlaget Spring, 2019. 128 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningfagfællebedømt

Harvard

Rösing, LM 2019, Hvorfor skider bjørnen i skoven: om Lars von Triers nødvendighed. Forlaget Spring, Hellerup.

APA

Rösing, L. M. (2019). Hvorfor skider bjørnen i skoven: om Lars von Triers nødvendighed. Forlaget Spring.

Vancouver

Rösing LM. Hvorfor skider bjørnen i skoven: om Lars von Triers nødvendighed. Hellerup: Forlaget Spring, 2019. 128 s.

Author

Rösing, Lilian Munk. / Hvorfor skider bjørnen i skoven : om Lars von Triers nødvendighed. Hellerup : Forlaget Spring, 2019. 128 s.

Bibtex

@book{5bf4e23f7de6403a991e7c1d8b831f67,
title = "Hvorfor skider bj{\o}rnen i skoven: om Lars von Triers n{\o}dvendighed",
abstract = "Da Lars von Trier i et interview blev spurgt: ”Hvorfor laver du film?”, svarede han: ”Hvorfor skider bj{\o}rnen i skoven? Fordi noget skal ud.” Von Triers film synes ofte at have en fuck-finger til konventionaliteten som deres udgangspunkt: Nu skal der spasses, nu skal heksen br{\ae}ndes, nu skal der sk{\ae}res i klitoris, nu skal vi se en kvinde foretage en abort p{\aa} sig selv, nu skal selvopofrende guldhjerter drive melodramaet ud i det parodiske, nu skal der filmes med hundrede kameraer eller ultra-slow, nu skal der fort{\ae}lles og forklares med voice-over og leksikalske indklip, nu skal jeg g{\o}re alt det, som man l{\ae}rer p{\aa} Filmskolen, at man ikke m{\aa}. Men ud af denne provo-gestik vokser unikke filmiske kunstv{\ae}rker med en egen billedst{\ae}rk n{\o}dvendighed. Von Trier udforsker beg{\ae}ret, misbruget, angsten, depressionen, seksualiteten, naturen, filmkunsten og det senkapitalistiske samfund med samme ub{\ae}ndige trang, som bj{\o}rnen skider i skoven. Med inspiration fra t{\ae}nkere som S{\o}ren Kierkegaard, Jacques Lacan og Walter Benjamin og med en opm{\ae}rksomhed p{\aa} filmenes fort{\ae}llinger s{\aa} vel som deres formsprog leverer bogen analyser af to af von Triers trilogier: Guldhjerte-trilogien og depressions-trilogien.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Lars von Trier, Jacques Lacan, Georges Didi-Huberman, filmanalyse, psykoanalyse, S{\o}ren Kierkegaard",
author = "R{\"o}sing, {Lilian Munk}",
year = "2019",
language = "Dansk",
isbn = "9788793358751",
publisher = "Forlaget Spring",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Hvorfor skider bjørnen i skoven

T2 - om Lars von Triers nødvendighed

AU - Rösing, Lilian Munk

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Da Lars von Trier i et interview blev spurgt: ”Hvorfor laver du film?”, svarede han: ”Hvorfor skider bjørnen i skoven? Fordi noget skal ud.” Von Triers film synes ofte at have en fuck-finger til konventionaliteten som deres udgangspunkt: Nu skal der spasses, nu skal heksen brændes, nu skal der skæres i klitoris, nu skal vi se en kvinde foretage en abort på sig selv, nu skal selvopofrende guldhjerter drive melodramaet ud i det parodiske, nu skal der filmes med hundrede kameraer eller ultra-slow, nu skal der fortælles og forklares med voice-over og leksikalske indklip, nu skal jeg gøre alt det, som man lærer på Filmskolen, at man ikke må. Men ud af denne provo-gestik vokser unikke filmiske kunstværker med en egen billedstærk nødvendighed. Von Trier udforsker begæret, misbruget, angsten, depressionen, seksualiteten, naturen, filmkunsten og det senkapitalistiske samfund med samme ubændige trang, som bjørnen skider i skoven. Med inspiration fra tænkere som Søren Kierkegaard, Jacques Lacan og Walter Benjamin og med en opmærksomhed på filmenes fortællinger så vel som deres formsprog leverer bogen analyser af to af von Triers trilogier: Guldhjerte-trilogien og depressions-trilogien.

AB - Da Lars von Trier i et interview blev spurgt: ”Hvorfor laver du film?”, svarede han: ”Hvorfor skider bjørnen i skoven? Fordi noget skal ud.” Von Triers film synes ofte at have en fuck-finger til konventionaliteten som deres udgangspunkt: Nu skal der spasses, nu skal heksen brændes, nu skal der skæres i klitoris, nu skal vi se en kvinde foretage en abort på sig selv, nu skal selvopofrende guldhjerter drive melodramaet ud i det parodiske, nu skal der filmes med hundrede kameraer eller ultra-slow, nu skal der fortælles og forklares med voice-over og leksikalske indklip, nu skal jeg gøre alt det, som man lærer på Filmskolen, at man ikke må. Men ud af denne provo-gestik vokser unikke filmiske kunstværker med en egen billedstærk nødvendighed. Von Trier udforsker begæret, misbruget, angsten, depressionen, seksualiteten, naturen, filmkunsten og det senkapitalistiske samfund med samme ubændige trang, som bjørnen skider i skoven. Med inspiration fra tænkere som Søren Kierkegaard, Jacques Lacan og Walter Benjamin og med en opmærksomhed på filmenes fortællinger så vel som deres formsprog leverer bogen analyser af to af von Triers trilogier: Guldhjerte-trilogien og depressions-trilogien.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Lars von Trier

KW - Jacques Lacan

KW - Georges Didi-Huberman

KW - filmanalyse

KW - psykoanalyse

KW - Søren Kierkegaard

M3 - Bog

SN - 9788793358751

BT - Hvorfor skider bjørnen i skoven

PB - Forlaget Spring

CY - Hellerup

ER -

ID: 235473714