8. december 2023

Karen Vallgårda bliver professor i historie

udnævnelse

Karen Vallgårda, der tiltræder som professor 1. januar 2024, forsker i, hvordan politik, kultur og samfundsforhold påvirker vores mest intime relationer. Hun har bl.a. undersøgt utroskab, familievold, skilsmisse og barndom i følelseshistoriske perspektiver.

Karen Vallgårda

Karen Vallgårda ser sin nye rolle som professor som en mulighed for at tage et endnu større ansvar i at opbygge et positivt forsknings- og studiemiljø:

- Det er en anerkendelse, som selvfølgelig betyder rigtig meget. Et professorat indebærer samtidig et endnu større ansvar for at medvirke til at opbygge et godt forsknings- og studiemiljø og udvikle en forskningsdagsorden – og det glæder jeg mig til, siger Karen Vallgårda og fortsætter.

- Konkret handler det fx om at prøve at skaffe forskningsmidler og indgå i den langsigtede udvikling af institut, fakultet og universitet. Og det handler om de små daglige tiltag, der stimulerer kollegial generøsitet og udveksling på tværs af formelle hierarkier og faggrænser – også med de studerende.

Skilsmisse ved et tilfælde

Karen Vallgårda arbejder på en bog, der analyserer skilsmissernes følelseshistorie i Danmark fra slutningen af 1800-tallet til i dag. Bogen bygger bl.a. på arkivmateriale fra Rigsarkivet, og det var netop et tilfældigt møde på et arkiv, der bragte hende på sporet af skilsmissehistorie:

- Jeg har altid interesseret mig for, hvordan magt udøves i intime relationer, og hvordan hverdagens politik folder sig ind i større kulturelle og samfundsmæssige formationer. Men projektet om skilsmissehistorie kom af, at jeg en gang havde et hold kandidatstuderende med på Københavns Stadsarkiv, og arkivaren, der viste os rundt, pegede på en kasse med skilsmissesager og foreslog, at man jo kunne skrive speciale om det. Jeg var helt solgt ved tanken om alle de gamle konflikter, blødende hjerter og nye begyndelser, der lå gemt der, så jeg håbede i mit lille, stille sind, at ingen andre ville snuppe idéen. Men altså, der ville selvfølgelig være stof nok til flere.

Karen Vallgårda tiltræder den 1. januar 2024 og holder tiltrædelsesforelæsning i det nye år. Du kan desuden følge med i hendes forskning på Instagramprofilen @skilsmissehistorier.