13. november 2014

Ny bog giver forskningens tips og tricks til det gode seniorliv!

DET GODE SENIORLIV

Vi lever længere og længere. Når vi går på pension, venter mange år med plads til at dyrke de interesser og fællesskaber, som det travle arbejdsliv ikke gav plads til. Bogen "Det gode seniorliv" giver med baggrund i den nyeste forskning bud på, hvad der skal til, for at man kan forlænge sit aktive liv - både socialt og fysisk.

Bogen Det gode seniorliv er baseret på den nyeste forskning inden for aldring, og den giver dig forslag til, hvordan du kan leve et aktivt seniorliv. Den præsenterer råd fra Danmarks førende aldringsforskere fra Center for Sund Aldring og CALM-projektet på Københavns Universitet, hvad angår kost, motion, sociale relationer – og ikke mindst, hvordan du bevarer motivation til et aktivt liv.

Bag bogen står Strandberg Publishing og Center for Sund Aldring. Bogen udkommer den 17. november 2014.

Spis protein til alle måltider

Vidste du fx at muskelmassen og -styrken svinder med op mod 1 procent om året, når du er senior? Men at du nemt ved muskeltræning og lidt mere protein i maden, kan bremse og modvirke dette svind? At en øget muskelmasse og -styrke er en vigtig forudsætning for flere aktive seniorår? Og at mennesker med gode sociale relationer har 50 % lavere dødelighed?

Bogen viser dig, hvordan du kan udføre styrketræningsøvelser hjemme eller i motionscenteret – og hvilke proteinkilder, der er gode for dig. Få samtidig bud på, hvordan du motiverer dig til at holde fast i de gode vaner, og få den nyeste viden om sociale relationers indflydelse, så du kan blive ved med at leve et aktivt liv.

Bogens budskaber bakkes op af fire case-personer (fra 61-78 år). De fortæller om deres erfaringer med kost og fysisk aktivitet, deres motiver til at ændre vaner, hvordan de har holdt fast i dem, deres tanker om det og hvilken betydning deres sociale relationer har.

Start tidligt

Men bogens råd er ikke kun aktuelle for de +60-årige. Faktisk er det også relevant for de midaldrende – fra sidst i 40’erne:

- Forskningen viser, at det er en god ide at starte tidligt – allerede som midaldrende er der stor forskel på vores fysiske formåen. Vi vil gerne bidrage til at give vores viden om et sundt liv videre, så flere får mulighed for et seniorliv fuld af værdi og glæde – med et godt helbred og i fuld vigør, siger Lene Juel Rasmussen, professor og direktør for Center for Sund Aldring, Københavns Universitet.

Om forfatterne

Fysiolog Lars Holm, ph.d., lektor på Biomedicinsk Institut og Center for Sund Aldring, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet samt tilknyttet Institut for Idrætsmedicin på Bispebjerg Hospital i København.
Etnolog Astrid Pernille Jespersen, ph.d., lektor på Afdeling for Etnologi på Saxo-instituttet, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet samt temaleder for tema 1, sundhedsfremmende interventioner i Center for Sund Aldring på Københavns Universitet.
Læge Rikke Lund, ph.d., lektor på Afdeling for Social Medicin på Institut for Folkesundhedsvidenskab og Center for Sund Aldring, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.

Download faktaark om det gode seniorliv.

Kontakt

For bestilling af presse-eksemplarer, adgang til bogens forside, interviewaftale med casepersoner samt pressefotos, kontakt venligst presseansvarlig Mette Wibeck Olsen på mette@strandbergpublishing.dk eller telefon 40 75 34 76.

For interviewaftaler med forskerne kontakt venligst kommunikationsmedarbejder Gitte Frandsen, Center for Sund Aldring, gitte.frandsen@sund.ku.dk eller telefon 51 29 80 05.

Bogen koster 249,95 kr. Bogen fås også som gratis e-bog.
Pressebilleder kan downloades via Strandberg Publishing.