19. november 2014

Anne Løkke modtager DM's forskningspris

Forskningspris

Professor i historie ved Saxo-Instituttet, Anne Løkke, modtager Dansk Magisterforenings forskningspris for Humaniora og Samfundsvidenskab 2014. Hun tildeles prisen på baggrund af hendes indsats for at fremme viden om krop, sundhed og hverdagsliv.

Professor Anne Løkke. Foto: Rie Neuchs ©

Et spørgsmål om liv eller død
DM’s (Dansk Magisterforenings) forskningspris for Humaniora og Samfundsvidenskab 2014 på 50.000 kr. går til professor Anne Løkke, Saxo-instituttet. Prisen tildeles på baggrund af forskerkollegernes indstillinger, og det endelige valg foretages af en priskomité primært bestående af forskere fra danske universiteter. Valget er år faldet på Anne Løkke ud fra hendes CV og følgende begrundelse i indstillingen:

- Anne Løkkes kombination af viden fra det kulturanalytiske felt og det medicinske område har givet nye indsigter om krop, sundhed og hverdagsliv. Hendes tværvidenskabelige forskning viser, at kulturelle valg ikke kun er et spørgsmål om smagsdomme, men er afgørende for liv og død. Hun kombinerer banebrydende forskning med bred og spændende formidling af forskningsresultaterne.

En glad og stolt prismodtager
Anne Løkke er leder af BioHistory Group, som arbejder med forskellige aspekter af sundhedens og kroppens historie. Derudover er hun partner i det tværvidenskabelige forskningsprojekt Governing Obesity (GO), som er finansieret af Københavns Universitets Stjerneprogram for interdisciplinær forskning. Yderligere er hun medlem af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab.

- Jeg er utroligt glad for prisen. Det er rart at få anerkendelse for min forskningsindsats, men det er ekstra dejligt, når anerkendelsen kommer fra kollegerne, siger Anne Løkke.

Prisen blev uddelt den 19. november 2014 kl. 10 hos Dansk Magisterforening.