20. december 2023

Peter Fibiger Bang bliver professor i historie

Tiltrædelse

Peter Fibiger Bang, der er historiker med speciale i Romerriget, imperier og verdenshistorien, tiltræder den 1. januar som professor på Saxo-Instituttet.

Peter Fibiger Bang, ny professor i historie
Peter Fibiger Bang bliver ny professor i historie

Peter Fibiger Bang ser udnævnelsen som et stærkt rygstød for at udvikle den globalhistoriske dimension af oldtidshistorien i årene fremover.

- København og Danmark har en stolt oldtidshistorisk tradition, og udnævnelsen er en stor anerkendelse og giver et stærkt afsæt til at være med til at sætte en ny kurs for studiet af den tidlige historie. Det vil jeg alt sammen tale mere om min tiltrædelsesforelæsning, der bliver til foråret, formentlig i april eller maj, siger han.

For institutleder Casper Sylvest på Saxo-Instituttet er udnævnelsen en styrkelse af et vigtigt historisk felt, der er af betydning for flere discipliner på instituttet.

- Med udnævnelsen af Peter Fibiger Bang får Saxo-Instituttet en internationalt anerkendt professor, der vil bidrage til yderligere at styrke instituttets internationale profil og omdømme. Jeg er slet ikke i tvivl om, at Peters forskning vil være med til at forme studiet af den tidlige historie i de kommende år, siger Casper Sylvest.

Ikke blot europæisk historie men verdenshistorie

Peter Fibiger Bang er uddannet fra Aarhus Universitet og fra University of Cambridge, inden han i 2002 blev ansat på Københavns Universitet. Et af hans store forskningsspørgsmål er, hvordan vi passer Romerriget ind i verdenshistorien.

- Normalt har romerske historikere studeret det store imperium i lyset af Europæisk historie. Men det er værd at huske på, at Romerriget jo bredte sig over tre kontinenter. Imperiet er ikke blot en del af Europas historie, men af verdenshistorien. Så min forskning sigter på at ændre vores måde at tænke om Rom på og at indlejre det i en global historie, hvor den Afro-Eurasiske verden i århundreder var domineret af store verdensriger som det romerske. Den historie har vi glemt, men den var af afgørende betydning. Den lagde så at sige meget af fundamentet for det, som vores verden bygger på i dag, de store skriftsprog, de store verdensreligioner og meget mere, forklarer han.

Peter Fibiger Bang holder tiltrædelsesforelæsning i det nye år, annoncering vil bl.a. ske på saxo.ku.dk

Se Peter Fibiger Bangs forskerprofil.