9. oktober 2020

Marie-Louise Nosch valgt som ny præsident for Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab

Præsidentskifte

Marie Louise Nosch, professor på Saxo-Instituttet, er netop blevet valgt som ny præsident for Videnskabernes Selskab.

Den 50-årige tekstilforsker og antikhistoriker fra HUM har i mange år været leder af grundforskningscentret Centre for Textile Research på Saxo, og derudover har hun været næstformand i Danmarks forskningspolitiske råd og rådgivet den tyske regering om grundforskningsfinansiering.

Marie Louise Nosch har boet og forsket i mere end 13 år i udlandet, primært Frankrig, Italien og Østrig, hun er bestyrelsesmedlem i Velux Fonden, og så har hun været med i oprettelsen af talentprogrammet på KU ’UCPH Forward’. Derudover deltager hun jævnligt i den offentlige debat og presse.

Marie Louise Nosch
Professor Marie Louise Nosch ©Videnskabernes Selskab

Den nyudnævnte præsident har modtaget en lang række priser i både Danmark og udlandet. Bl.a. modtog hun som den første kvinde i 2009 EliteForsk-prisen, og hun har også modtaget forskningspriser fra bl.a. Einar Hansens Forskningsfond og Dansk Magisterforening. I 2019 modtog hun også Dronning Margrethe II’s Videnskabspris.

Marie Louise Nosch blev valgt af medlemmerne på et møde i Videnskabernes Selskab, der er en mere end 275 år gammel institution, hvor koryfæer som Niels Bohr, Marie Curie, Albert Einstein og Charles Darwin også har slået deres folder. Hun er både glad og stolt og ydmyg over udnævnelsen:

- Jeg er glad for den tillid, medlemmerne har vist mig, og jeg glæder mig til denne nye opgave i en traditionsrig og prestigefyldt institution, hvor videnskabens helte og heltinder har haft deres gang. Vi lever netop nu i en tid, hvor samfundet i høj grad efterspørger videnskab, og selskabet samler netop faglig viden på tværs af alle fag. Selskabet kæmper for grundvidenskaben og understøtter de tværvidenskabelige samarbejder, og det samme står jeg for i mit videnskabelige virke.

Selskabet har gennem de senere år været igennem en 'modernisering' med langt flere formidlende aktiviteter, fx arrangementer ved Folkemødet på Bornholm og åbent hus på Kulturnatten. Den udvikling håber den nye præsident at kunne understøtte:

- Vi oplever, at borgerne efterspørger mere viden og videnskab, og selskabets medlemmer deler gerne ud af viden og indsigter, både om akutte, aktuelle temaer som covid-19 eller om grundforskningens vidunderlige verden. Jeg håber, at også politikere og journalister i de kommende år vil bruge selskabet som en ressource til faglige diskussioner for at træffe kloge vidensbaserede beslutninger.