24. september 2020

Lektor i moderne kulturhistorie bliver ny prodekan

Jobskifte

Dorthe Gert Simonsen, lektor på Saxo-Instituttet, bliver ny prodekan for forskning og impact på humaniora.

Dorthe Gert Simonsen, lektor på Saxo og ny prodekan på humaniora
Dorthe Gert Simonsen, ny prodekan på HUM.

Ud over lektorgerningen på Saxo har HUM’s nye prodekan også indtil udgangen af 2019 arbejdet bredt med det humanistiske forskningslandskab og på tværs af fagdiscipliner som formand for det humanistiske forskningsråd for kultur og kommunikation i DFF.

En af grundene til at Dorthe Gert Simonsen søgte stillingen som prodekan var, at hun gerne vil være med til at styrke og synliggøre den enorme forskningskraft, humaniora har at byde på.

- Den mangfoldighed, der vokser her, og vores viden om hvordan mennesker interagerer med hinanden, med verden og med kloden, er afgørende, når vi skal navigere i vores omtumlede og kritiske tid. Det er et fælles grundlag for uddannelsen af ph.d.’er, for HUMs mangeartede forskere og for humanistisk impact generelt.

HUM's bidrag til de store samfundsspørgsmål

Den nye prodekan vil gerne skabe mere rum til forskningen på HUM:

- Fordybelse og forskningsglæde er det stof, fremragende forskning er gjort af. Samtidig vil jeg også gerne synliggøre de mange udadvendte aktiviteter, HUM’s forskere varetager. De skal bruges som eksempler og afsæt til at skabe flere samarbejder på tværs og ud over universitetets mure, siger hun og fortsætter:

- Alle parter anerkender, at de presserende samfundsspørgsmål, vi står overfor – klima og digitalisering fx – også er af systemisk karakter, og at vi derfor ikke kan undvære den menneskelige faktor, når vi skal løse dem. Og det er netop den, vi ved noget om på humaniora. Vi har den fornødne forskningskraft; en stor og divers indsigt i de måder, mennesker tænker, taler og handler på. Tværfaglige samarbejder gør os klogere.

Dekan Kirsten Busch Nielsen byder HUM’s nye prodekan varmt velkommen:

- Dorthe Gert Simonsen har en stor viden om det humanistiske forskningslandskab og om forskningsfinansiering nationalt og internationalt, og hun er både analytisk og handlekraftig i sin tilgang. Når Dorthe som prodekan for forskning og impact nu får en hovedopgave i at understøtte fakultetets forskning i dens bredde, vil hun kunne løse den med blik også for humanioras rolle i den bredere universitets- og samfundssammenhæng. Og så skal der lægges kræfter og fokus i arbejdet med at lede ph.d.-skolen – det blev der lagt megen vægt på i indstillingsudvalget, og Dorthe er godt kvalificeret også dér. Jeg ser meget frem til samarbejdet og glæder mig til, at fakultetsledelsen fra 1. november er fuldtallig, siger Kirsten Busch Nielsen.