30. maj 2018

Video: De bløde tekstiler var fortidens hårde valuta

tekstilforskning

Tekstilforskning – det må da være et meget smalt forskningsområde? Sådan var den typiske reaktion, da Center for Tekstilforskning blev etableret i 2005. Men forskerne på centret viste hurtigt, at tekstilforskning er et utrolig bredt felt, og at tekstilproduktion har spillet en kæmpe rolle i fortidens samfund – socialt, kulturelt og ikke mindst økonomisk. Hør professor Marie Louise Nosch og leder af Center for Tekstilforskning Eva Andersson Strand fortælle om deres fælles forskning.

Tekstilforskningen har blandt andet vist, at et af Danmarks nationalklenodier, Egtvedpigen, bar uld, som ikke var fra Danmark. Faktisk var uld og tekstiler værdigenstande, som man handlede med på linje med guld og andre metaller. Tekstilerne blev handlet over mange tusinde kilometer, og nogle gange handlede man også med de mennesker, der kunne forarbejde tekstilerne.

Programmet er en del af samtaleserien Perspektiv, som er et samarbejde mellem TV2 Lorry og Det Humanistiske Fakultet. Videnskab.dk står for optagelserne. Du kan se de andre programmer i serien på fakultetets hjemmeside.