Hverdagsliv og hverdagstro

Kristian Aarup forsvarer sin ph.d.-afhandling.

 

Under titlen ”Hverdagsliv og hverdagstro” går afhandlingen i dybden med den danske præindustrielle landalmues hverdagsmæssige praksisser og trosforestillinger, for at undersøge diverse praksissers form og betydning i hverdagen, men især med henblik på at studere om og hvordan diverse trosforestillinger kom til udtryk i, og hvilken betydning de havde for, de gængse hverdagspraksisser. Helt specifikt tager denne undersøgelse udgangspunkt i pløjningen og smørkærningen, og de praksisser og forestillinger der har omgærdet disse.

Undersøgelsen befinder sig imellem felter, og er et forsøg på at opstille et gunstigt samarbejde mellem folkloristikken og historiefaget ved at fokusere på den praktiserede del af et klassisk folkloristisk felt. Undersøgelsen arbejder således ikke med én entydig og sammentømret teori, men tager teoretisk set afsæt i praksisteorien, mikrohistorien og erfaringshistorien, mens det kildemæssige grundlag fortrinsvist beror på udgivne folkeminder, topografiske værker og Nationalmuseets Etnologiske Undersøgelser.

Grundlæggende skal der i undersøgelsen underforstås en kulturforståelse, hvor menneskers handlen struktureres af en bagvedliggende kultur, men i sin udførelse omstruktureres eller forandres denne kultur på sin vis også. Man kan derfor se folks praksisser som en udmøntning af, og dermed en form for indikator på, en given kultur. Ved at se nærmere på folks praksisser, kan man således ane denne kultur.

I afhandlingen klarlægges det, hvordan smørkærning og pløjning hver især udgør et praksisfællesskab. Disse indeholder og bygger således på blandt andet oplæring, fælles regler og viden, social anseelse og altså generelt en grundlæggende delt forståelse af den overordnede, primære praksis og meningen med denne. Disse praksisfællesskaber indeholder dog også en omfattende forestillingsdimension.

I behandlingen af smørkærningen og pløjningen bliver det tydeligt, at der er en hel del sekundære praksisser og trosforestillinger tilknyttet de to primære praksisser. Når man sammenstiller disse forestillinger og praksisser – både indenfor samme primære praksis, men også på tværs af de to – overlapper de på en række punkter, og der tegner sig et billede af en række overordnede praksisser, forestillinger eller principper, og man kan således ane en bagvedliggende kultur.

Afhandlingen argumenterer for, at hverdagen er udgjort af en (måske uendelig) lang række af disse praksisfællesskaber og overordnede principper, der overlapper på kryds og tværs. Med mikrohistoriens tanke, om det partikulære som en del af helheden, ville det således give mening, hvis dette også var tilfældet for en lang række andre hverdagspraksisser og trosforestillinger.

I forhold til afhandlingens grundlæggende spørgsmål om hvilken betydning disse praksisser og forestillinger havde for hverdagen, kan det således konkluderende siges, at de ikke blot havde mening for hverdagen, de var hverdagen.

 

 

Under the title “Hverdagsliv og hverdagstro” (translated: Everyday life and beliefs) this dissertation explores the everyday practices and beliefs of the preindustrial rural common people in Denmark. The aim of the dissertation is to study the form of these practices and beliefs and what meaning they brought to everyday life. This study fo- cuses specifically on butter churning and ploughing.

This research finds itself between different fields of study and is thus an attempt to establish a fruitful cooperation between the field of folkloristic research and his- torical research with particular focus on the practiced part of a classic folkloristic field of study. This dissertation therefore does not operate on the basis of one singular theory but rather from a body composed of parts of different theories and traditions; most notably practice theory, microhistory, and history of experience. The main source material falls into three categories; published folklore literature, topographic works and Nationalmuseets Etnologiske Undersøgelser (translated: The National Mu- seum’s Ethnological Surveys) – the surveys being the main archive.

Fundamental to this study is an implied understanding of culture as something that structures how people act but simultaneously through these acts or practices is re- structured or to a certain degree even changed. Therefore, the practices of people can be viewed as a result and thereby also indicators of a certain culture. By studying the everyday practices one can therefore to some extend sense or grasp the underlying culture.

Throughout the dissertation it is made clear how both butter churning and plough- ing each constitute the centre in a so-called ‘community of practice’. This community consists of (amongst other things) practical training, shared rules and knowledge, so- cial status and an overall common understanding of the practice and the meaning of it. These communities also contain and share multiple beliefs.

When studying the practices of butter churning and ploughing it also becomes ev- ident that there are many beliefs and secondary practices connected to these primary practices. Comparing these practices and beliefs – both within the primary practices themselves but also crosswise – they overlap in several respects. In this sense a num- ber of overarching practices, beliefs or principles become visible, and one begins to be able to sense the underlying culture.

 

Bedømmelsesudvalg

  • Lektor Signe Mellemgaard, Chair (Københavns Universitet)
  • Professor Arnes Bugge (Universitetet I Oslo)
  • Professor Nina Javette Koefoed (Aarhus Universitet)

Leder af forsvarshandlingen

  • Lektor Carsten Jahnke (Københavns Universitet)

Hovedvejleder: Lektor Bo Fritzbøger (Københavns Universitet)
Medvejleder: Seniorforsker Mikkel Venborg Pedersen (Nationalmuseet)

Praktiske oplysninger

Kopier af afhandlingen kan læses ved:

  • Informationsskranken på Københavns Universitetsbibliotek Søndre Campus (KUB Syd), Karen Blixens Plads 7
  • I Læsesal Øst på Det Kongelige Bibliotek (Den Sorte Diamant), Søren Kierkegaards Plads 1
  • Saxo-Instituttet, Karen Blixens Plads 8, lokale 12-3-40 (administrationsgangen)