Hvad ord om krigen kan

Foredrag af Professor Anders Engberg-Pedersen, Syddansk Universitet.

I litteraturhistorien undersøger forskere ofte, hvordan krig har påvirket og forandret litterære værker. I min første bog, ”Empire of Chance: The Napoleonic Wars and the Disorder of Things” undersøgte jeg selv Napoleonskrigenes påvirkning, hvordan både militærteoretikere som Clausewitz, Scharnhorst og Rühle von Liliensternog forfattere som Balzac, Stendhal og Tolstoy forstod og beskrev krigens væsen.  Men litterære værker former også, hvordan civilsamfundet og militære institutioner forestiller sig fremtidens krige. Med udgangspunkt i min seneste bog, ”Martial Aesthetics: How War Became an Art Form” vil jeg fortælle om, hvordan romaner bliver brugt af både USA og Rusland som redskaber til at forme fremtidens krige. Jeg vil særligt se på det, vi kan kalde for 'den nationale sikkerhedsroman.' Siden 2015 har to indflydelsesrige amerikanske forfattere og militærrådgivere forsøgt at indrullere skønlitteraturen i den nationale sikkerheds tjeneste ved at udvikle en ny genre, som forener forskningsbaserede trusselsscenarier med fiktionens kreativitet og følelsesmæssige appel. Jeg vil også fortælle lidt om forløberne for denne særlige genre fra opfindelsen af militær sci-fi i 1700-tallet til techo-thrilleren i 70'erne og 80'erne. Til sidst vil jeg sammenligne den nationale sikkerhedsroman med russernes opfindelse af en lignende, men også meget anden litterær genre i opløbet til krigen i Ukraine.