Fortællinger mellem erindring og forventning: Selvfortællingen som meningsforhandling, forskelsmarkør og uddannelsesmotivation blandt kommende lærere
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning
Dokumenter
- Brøndum_Fortællinger mellem erindring og forventning
2 MB, PDF-dokument
Gennem narrative biografiske interview undersøger afhandlingen en række lærerstuderendes fortællinger, skoleerindringer og forventningshorisonter. Med en særlig interesse for in- og eksklusionsbevægelser og normer i kulturelle fællesskaber afdækker afhandlingen, hvordan studerendes skoleerindringer gennem selvfortællingen får betydning for fremadrettede uddannelses-motivationer og forventningshorisonter. Herunder afsøges det, hvordan selvfortællinger medierer fortid og fremtid, og hvordan de studerendes møde med læreruddannelsens overordnede kultur griber ind i deres selvfortælling. I undersøgelserne af de studerndes møde med læreruddannelsen sættes der særligt fokus på modulet Almen dannelse: KLM (kristendom, livsanskuelse og medborgerskab).
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Syddansk Universitet, Institut for Kulturvidenskab |
---|---|
Antal sider | 313 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-93496-17-0 |
Status | Udgivet - 26 feb. 2017 |
- Det Humanistiske Fakultet - Narrativer, lærerstuderende, subjektivering, minorisering, KLM
Forskningsområder
Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk
Ingen data tilgængelig
ID: 321796154