26. februar 2015

EliteForsk-rejsestipendie til Saxo-forsker

Pris

Vivi Lena Andersen, der er ph.d.-stipendiat ved Center for Tekstilforskning (CTR), Saxo-Instituttet, samt ansat på Københavns Museum, modtager i dag et EliteForsk-rejsestipendie på 200.000 kroner til længerevarende studieophold i Australien og Canada.

Vivi Lena Andersen

Torsdag den 26. februar afholder Uddannelses- og Forskningsministeriet årets EliteForsk-konference i Glyptoteket, og her uddeles blandt andet 20 EliteForsk-rejsestipendier til længerevarende udlandsophold for ph.d.-studerende. En af prismodtagerne er Vivi Lena Andersen, arkæolog ved Center for Tekstilforskning (CTR), Saxo-Instituttet, og Københavns Museum, der forsker i udviklingen af fodtøj fra cirka 1200-1800.

En utraditionel og innovativ forsker
Vivi Lena Andersen tildeles prisen på baggrund af en indstilling, der betoner hendes store videnskabelige arbejde og perspektiverne i hendes forskning:

- En enestående kvalitet ved afhandlingen er demonstrationen af, hvordan sko tydeligt illustrerer en udvikling i kropsopfattelser, identitetsskabelse, køn og status. Fundene viser, hvordan København allerede i 1400-tallet havde tætte forbindelser til andre europæiske hovedstæder og illustrerer desuden middelalderens europæiske forbrugssamfund, herunder hvordan borgerne i København tilpassede den europæiske mode til egen smag og ressourcer.

Derudover fremhæves Vivi Lena Andersens evne til at skabe innovativt
samarbejde:

- Afhandlingens metode afspejler endvidere hendes innovative tilgang til forskningen, fordi hun inddrager nutidens skomagere og samtidigt lærer et håndværk. Hendes utraditionelle samarbejder med fysiologer og fodlæger har givet helt nye resultater, og viser hendes reflekterede tilgang til materialet.

På studieophold hos førende forsker og -museum
Vivi Lena Andersen vil anvende EliteForsk-rejsestipendiet til to studieophold. Det første ophold vil være hos en af verdens førende eksperter i kulturhistorisk og økonomisk fortolkning af fodtøj, professor i Fashion Studies, Peter McNeil, ved University of Technology Sydney, Australien. Derudover skal Vivi Lena Andersen under sit ophold i Sydney også være affilieret ved The Powerhouse Museum, for at studere den relevante og berømte Joseph Box skosamling og arkiv.

I Canada skal Vivi Lena Andersen opholde sig ved Bata Shoe Museum, Toronto, verdens største museum for fodtøj, med samlinger fra hele verden og alle perioder. Her skal hun blandt andet benytte museets samling til at indsamle komparative materialer, der kan give et nyt perspektiv på de danske sko i forhold til internationale strømninger, tekniske evolutioner og kulturhistoriske trends.

- Jeg er utrolig glad og stolt over at modtage et EliteForsk-rejsestipendie. Opholdene vil give mig mulighed for at videreudvikle min forskning sammen med verdens førende forskere og kuratorer på området, fortæller Vivi Lena Andersen.

Du kan læse et forskningsportræt af Vivi Lena Andersen på ufm.dk

Du kan læse mere om EliteForsk-priserne på ufm.dk