Martin Harvey Haugland

Indskrevet ph.d.-studerende

Ekstern Ph.d-studerende på historie (SAXO-instituttet) med en cand.mag. i historie og tilvalg i Østeuropastudier. Jeg har gennem mine studier arbejdet med militærhistoriske og sikkerhedspolitiske emner med et speciale i 2. verdenskrig, Koldkrigshistorie samt Central- og Østeuropa.

Primære forskningsområder

• 2. verdenskrig med fokus på Central- og Østeuropa
  • Mellemkrigstiden
  • Koldkrigskonflikter
  • Sovjetisk og russisk militærhistorie og forsvars- og sikkerhedspolitik
  • Amerikansk militærhistorie og forsvars- og sikkerhedspolitik
  • Central- og østeuropæisk historie

Aktuel forskning

Ph.d.-projektets titel: The Ghost of Appeasement: The role of appeasement in U.S. security policy during the Cold War.

Mit ph.d.-projekt (2022–2025) er et forskningssamarbejde mellem Saxo-Instituttet (Københavns Universitet) og Institut for Strategi og Krigsstudier (ISK) ved Forsvarsakademiet (FAK). Projektet undersøger hvilken rolle begrebet appeasement (eftergivenhedspolitik) havde i amerikansk sikkerhedspolitik under den kolde krig fra 1947 til 1989. Projektet vil afklare, hvordan begrebet appeasement udviklede sig fra et forholdsvist positivt begreb til efter 2. verdenskrig at blive et begreb med overvældende negative konnotationer som følge af den britiske appeasement-politik i 1930'erne. På baggrund af dette vil projektet analysere den rolle appeasement havde på amerikansk sikkerhedspolitik under den kolde krig: hvordan skiftende administrationer brugte begrebet til at retfærdiggøre deres sikkerhedspolitiske beslutninger overfor Sovjetunionen og deres kommunistiske allierede, og rollen appeasement og München-analogien havde i den politiske og offentlige debat i forbindelse med den amerikanske udenrigspolitik. Ph.d.-projektet vejledes af lektor Morten Rasmussen (ph.d., SAXO-instituttet) med Niels Bo Poulsen (ph.d., institutchef for ISK) som bivejleder og finansieres gennem Danmarks Frie Forskningsfond (DFF).

Udvalgte publikationer

1. Udgivet

Krigen som aldrig brød ud. Den militære situation mellem Nazityskland og Tjekkoslovakiet under Sudeterkrisen i september 1938

Haugland, Martin Harvey, mar. 2017, I: Fra Krig og Fred – Dansk Militærhistorisk Kommissions Tidsskrift. s. 142–206 64 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

ID: 317998580