Trumpismens visuelle æstetik

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikel

  • Bent Fausing
Alle brands har brug for et ledemotiv og en visuel æstetik, og præsident Donald Trump har brugt årtier på at promovere begge dele. Temaet, ledemotivet, er succes, rigdom og magt, og dets æstetik er tydelighed, skinnende og højtråbende – eller frækt og falskt. ’Mere er mere’, ikke modernitetens ’mindre er mere’, er det kreative motto for Trump. Hans udseende med den karakteristiske frisure og det afblegede hår, selvbruneren, de overdimensionerede habitter og lange skinnende for det meste røde slips er de personlige kendetegn i den visuelle æstetik. Arkitektonisk og indretningsmæssigt er det forgyldte, spejlinger og spejle de foretrukne elementer, som i den berømte Trump Tower-lejlighed i marmor og guld med baldakiner, freskomalerier og kolossale lysekroner. Angelo Donghia designede Trump-lejligheden, dekoreret med 24 karat guld, marmor og andre rokokoimitationer i Louis XIV-stil. Jeg ser på trumpismens politiske æstetik, der også viste sig i stormen på Kongressen i Washington D.C. den 6.1.2021.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPOV International
Antal sider11
StatusUdgivet - 11 jan. 2021

    Forskningsområder

  • Det Humanistiske Fakultet - aesthetic, Trump, visuality, visual communication, visual aestehtics, trumpism, Walter Benjamin, aesthetics of politics, regression, Capitol Hill, algorithms, bots, trolls, media, bricolage, christmas decor, more is more, less is more

ID: 254986618